måndag 3 november 2008

Wochenende in Hannover

Helgen har spenderats hos Janine i Hannover. Jag tog tåget i fredags eftermiddag och anlände 1h45min senare i Hannover. Tågen i Tyskland är dyra men snabba!

Fredagen ägnades åt att äta middag hos Cristoph tillsammans med honom och hans vänner Christin och Fransesco, mycket trevligt! Vi åt pumpapaj med färsk sallad och drack vin. Vi pratade tyska hela kvällen och jag klarade mig riktigt bra faktiskt. *stolt* Visst gör jag många misstag, men jag gör mig förstådd och förstår också det mesta som sägs. Det känns som att det går framåt varje dag.

På lördagen var vi i Herrenhäuser Gärten där Kungen av Hannover tidigare hade sitt sommarresidens. Numera är slottet borta, men de gigantiska trädgårdarna finns kvar. Både en barockträdgård, komplett med labyring och allt, och en engelsk trädgård. Vi gick till och med vilse i labyrinten :) Det enda som fanns kvar av slottsbyggnaderna var en "grotta" som numera är utsmyckad av konstnärer. Den var stängd för säsongen men vi kunde kika och ta kort genom fönstret. Bilder från detta finns på min picassa-sida.

Sen köpte vi ekologiska muffins på "Muffin-Mann". De var både mycket goda och MYCKET stora. Jag orkade inte ens äta upp hela min! Fika är alltid trevligt.

Söndagen ägnades åt att besöka både Janines mamma och pappa (de är skilda). Hos modern fick vi kyckling med spenat och potatis. Sen vandrade vi i skogen upp på ett berg där det låg ett café mitt i skogen där vi fikade. Mycket mysigt. Härligt att promenera i den röd-gula höstskogen.

Hos fadern fick vi fullkornspizza och sallad, även det smakade bra. Sen var det tyvärr redan dags att ta tåget tillbaka till Berlin. Helgerna går alltför snabbt!

Inga kommentarer: