onsdag 1 oktober 2008

Att göra soppa på cous-cous och fruitloops

Titeln är lite missvisande. Jag har inte gjort någon sådan soppa, inte ännu i alla fall. Men ni som lyssnar på Atmosphere vet vad jag talar om (låten "jewelry", se länken jag bifogat).

Däremot har jag ätit en hel del annan konstig mat, båda hemlagad och ute på stan. Ett exempel på kreationer jag gjort hittils är makrill-paprika-zuchini-tomat-sås med pasta. Inte alls fel faktiskt. Dessutom nyttigt. Funkar även med tonfisk. Experimentlustan i köket har återvänt!

Det mest exotiska jag ätit ute på stan var igår då jag gick ut och käkade lunch med två kursare. Vi gick till en libanesisk restaurang där jag beställde hummustallrik utan att veta vad jag skulle förvänta mig. Men turligt nog blev jag positivt överraskad. Fick en stor tallrik med mycket hummus, sallad, vitlöksröra, chiliröra och rödbetor(!). Allt utom rödbetorna var gott. Dessutom serverades det med nybakt arabiskt bröd. Mums! Försöker hålla mig till sådan relativt nyttig mat även när jag äter ute. Och till kvällsmål äter jag nästan alltid sallad, ev. med en brödbit till. Försöker hålla mig till det gamla tyska sättet att äta "frukost som en kung - lunch som en prins - och middag som en tiggare". Det har gett positiva resultat hittils så jag ser ingen anledning att förändra något.

Kursarna jag käkade med var också trevliga. En gigantisk amerikansk kille som jobbar som säkerhetsvakt, ingen man gärna vill bråka med :), och en skånsk tjej som på något sätt passar in här i Berlin med sin svarthåriga halvalternativa stil. Vi talade mycket om ditten och datten, tränade även lite tyska.

Tyskakursen går långsamt framåt, men jag lär mig några nya ord varje dag och vi repeterar mycket och tränar mycket på att böja verb. Det känns som att detta kan bli bra i slutändan.

I övrigt är Berlin mycket regnigt just nu. Det börjar bli kallt också. Blir nog till att ta fram vinterjackan tidigare än jag räknat med. Har inte varit runt i stan så mycket de senaste dagarna. har mest hemma i lägenheten tack vare det dåliga vädret. Har för övrigt träffat min lägenhetskamrat nu, Oliver. Han är en 36-årig skådespelare som jag har fått ett positivt första intryck av. Han verkar lättsam och hjälpsam. Går lätt att prata med så jag tror det kommer funka fint här i lägenheten.

Nu måste jag sova. Lektioner även i morgon.
Tschüs!

2 kommentarer:

Anonym sa...

åååhhh hahaha underbart uttryck: frukost som en kung... nä gud förbannat, ändra inte ett koncept som funkar :D

Jag hejjar på. Vad roligt att vara i en sån stor stad med alla spännande kulinariska upplevelser att se fram emot. Sedan har Berlan (as we say in Lulu) en vacker arkitektur eller blandar jag ihop den nu med nån annan tysk stad??

Tschüs!!

Hasse sa...

Tja, visst finns det väl en del fin arketektur, men jag vet inte om jag tycker det är såå speciellt. Men visst, det är nice.