lördag 18 oktober 2008

Ich habe ein Fahrrad gekauft

Som rubriken lyder: Jag har köpt en cykel! En gul sportig sak som fungerar hyfsat bra för att vara second-hand. Jag såg cykeln på gatan med ett tillhörande telefonnummer så jag ringde och ägaren kom omgående för att göra upp affären. Först ville han ha 50€ utan lås, men efter en stunds prutande fick jag den för 41€ inklusive lås och pump. Ingen dålig affär om jag får säga det själv! Bild finns till höger på sidan.

Den senaste veckan har varit ganska intensiv och jag har inte lagt ner så mycket energi på viktnedgången men jag har i alla fall ätit hyfsat och gått/cyklat en hel del. Igår drack jag dock öl och åt ett extra kvällsmål i form av ostbaugette :(

I tisdags ringde de mig från ett bemanningsföretag och ville att jag skulle komma på intervju för ett IT-support-jobb. Jag gick dit, hade intervjun på engelska och det gick bra, så på onsdagen skickades jag för att göra ett jobb-test på företaget Medion. Dessvärre gick det inte alls bra. De menade att även om jag jobbar på svenska/engelska så måste jag kunna tyska för att kommunicera med andrahandssupporten, så jag fick inte jobbet :( Men det är bara att kämpa på, jag lägger ner mycket energi på tyskan och någon gång måste det lossna på jobbfronten!

I onsdags var jag hemma hos Michaelangelo från min kurs och åt italiensk mat tillsammans med två andra kursare. Vi fick en himmelsk spaghetti pommodori och en mycket god sallad. Till detta drack vi rödvin. God mat, trevligt sällskap och i det stora hela en mycket lyckad kväll!

I torsdags var jag och Shane på Altes Museum, då torsdagkvällar = gratis inträde på statila museer. Det var ganska intressant att se gamla antika grekiska hjälmar och urnor och en hel samling papyrusrullar från antikens Egypten. Blir nog museum nästa torsdag också. Gratis är gott =)

Igår drack jag öl tillsammans med ett antal klasskamrater. Först var det trevligt då vi satt hemma hos några i en lägenhet och pratade. Sen blev det dock sämre. Vi skulle gå till en vinbar men den var stängd, så istället gick vi till en Quentin Tarantino-bar som visserligen hade cool inredning men musiken var dålig och ölen dyr. Det blev också otrevlig stämning då vi diskuterade tysk prostitutionslagstiftning. Jag med flera argumenterade för att det är en pragmatsik lagstifting som fungerar, även om man kan tycka att den är omoralisk. En svensk kille tog så illa vid av detta att han till slut började skrika och gorma och rusade upp från bordet och gick hem! Snacka om att överreagera...

Idag sov jag ganska länge (till efter 10) och tog det lugnt på morgonen. Sen tog jag en cykeltur till Treptower Park där jag gick på loppmarknad och inhandlade tre apor i trä. Bifogar bild här till höger. Jag cyklade även runt i den enorma parken och promenerade lite i området. Jag gillar Treptower Park, området påminner om Amsterdam med parken, kanalen och till och med ett antal husbåtar. På vägen hem cyklade jag efter Karl Marx Allee (f.d. Stalin-Allee) och jag kan verkligen förstå hur den fungerade som paradgata under DDR-tiden. Stora fina hus och breda gångvägar, jag kunde riktigt se framför mig hur soldaterna marscherade fram där.

Det var allt för den här gången. Tschüss!

Inga kommentarer: