tisdag 7 oktober 2008

Der Mann, die Frau und das Mädchen

Nu har jag kommit igång med tyskan på allvar. Lektionerna blir allt intensivare och man får mer och mer ny information varje dag som ska lagras i skallen. Artikel är svårt, men jag har en strategi. Jag skriver alla der-ord med blå penna, alla die- med röd och alla das- med grön. På så sätt hoppas jag att kunna associera substantivet med en färg och därmed komma ihåg rätt artikel.

Verben är inte heller så jävla roliga, alltid en massa oregelbundna rackare som ska kommas ihåg. Tyvärr är många av de vanligaste orden oregelbundna, så det är bara att bita ihop!

Adjektiv går lite lättare, många är liknande svenska adjektiv så att lära in dem är inte alltför svårt.

Vad gäller viktnedgången så kämpar jag på. I fredags gick vi ut med klassen och då unnade jag mig lasange, ett glas rödvin och två öl. Det kände jag att jag förtjänat efter en hård vecka :) I övrigt har jag ätit nyttig och promenerat en hel del.

Utekväll med klassen alltså: vi åt först på en italiensk restaurang, sen gick vi till en riktigt cool Berlin-pub. En sån med massor av grafitti som ligger på en innergård och där man sitter i komfortabla soffor och sörplar tjeckisk Budweiser. Inte helt fel om jag får säga det själv.

Sen gick vi till en rockklubb som heter "White Trash", jag blev först lite misstänksam när jag hörde namnet men det var ganska kul där. Rökigt och fullt av mörkklädda musikälskare som hoppade i takt till tysk skränig punkrock. Kul ett tag, men sen blev jag för trött och var tvungen att gå hem och sova. Man börjar bli gammal... En rolig anekdot är att då vi precis anlänt så skulle jag gå på toaletten men råkade ta fel dörr, en dörr som ledde mig ut på en bakgård och sedan slog igen bakom mig, jag var fångad! Jag gick runt en stund och letade efter en utgång men den enda som fanns var en låst grind så det slutade med ett smärre akrobatnummer när jag skulle kasta mig upp och klättra över grinden, lyckligtvis utan att någon vakt eller polis fick syn på mig.

I söndags var jag och Shane, en Amerikansk kille från klassen, ute och käkade frukost. Buffét för 2,95€ (exl. dryck) är hur billigt som helst! Pasta, sallad, ris, dressing/sås, fil/youghurt, flingor, bröd, ost, brie-ost, salami, leverpastej...frukost som en kung som sagt! Sen gick vi till loppmarknaden och kollade runt lite, men hittade inte mycket.

Varje måndag är det "stammtich" på skolan, en social aktivitet med tillhörande öl och vin. Jag kom dit ganska tidigt igår så det var ingen annan som jag kände där. Jag beställde ett glas vin och satte mig ned vid en grupp som talade enbart tyska. Det var en oerhört bra träning för mig då jag var tvungen att använda den lilla tyska jag behärskar, men mest lyssnade jag bara. Senare anlände fler som jag kände och jag pratade med dem på engelska/svenska men mot slutet av kvällen (fortfarande bara efter ett glas vin, tro inget annat =), ) pratade jag säkert 20 minuter med en spansk tysktalande och vi använde 95% tyska, trots det gick konversationen bra. Ibland blir man förvånad över sig själv!

Det var allt för den här gången. På fredag kommer meine liebe och vi ska på reggaeparty. Men fram till dess blir det nog mest plugg-plugg-plugg.

Auf Wiedersehen!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som att du har det bra där borta :D skulle ju vara guldkant på tillvaron om "white trash" har en övervakningskamera va?! ;)

Hoppas ni får det roligt på reaggepartyt och gunga lite från mig med.

Auf wiedersehn/ Fraulein J

Poly sa...

Berlin rockt, oder?! Have fun!
Viele Grüße,
Julia

Hasse sa...

Ja, genau. Berlin rockt!