söndag 12 oktober 2008

Früstuck gegessen

Hej alla glada läsare!
Veckorna går här i Berlin och jag stortrivs! Staden är kanon och jag har träffat många trevliga människor.

Viktnedgången fortsätter gå bra. Idag väger jag 84,5 kg. Alltså har jag gått ner hela 11,5 kg sedan invägningen i augusti som var för exakt två månader sedan. Jag är mycket nöjd och stolt över mig själv! Publicerar en ny bild på mig själv här bredvid.

Tyskan går också riktigt bra. Jag har nu pluggat i två veckor och kan redan prata hjälpligt, även om jag gör enormt många grammatiska misstag. Jag pratar varje dag med min lägenhetskamrat och med Janine på telefon.

Janine är här den här helgen och vi har pratat en hel del tyska. I fredags var vi på en reggaefestival med ett gäng från min skola och några av hennes kompisar och det var skitkul. Bra musik och bra stämning på lokalen. 12€ för 13 band är mycket prisvärt! Pilsnern var inte heller så farligt dyr. Runt 2.50€ för en flaska. Vi hade mycket trevligt men mot slutet blev jag lite seg så vi åkte hem vid 02-tiden (banden spelade ända till 04).

Igår var Janines kompis Cristoph här och vi (ehum, Janine) bakade kanelbullar och fikade. Mycket trevligt! Vi pratade 75% tyska och jag klarade faktiskt av det ganska hyfsat. Många grammatiska misstag som sagt, men det kommer.

Idag var vi och käkade frukost i lägenheten där Cristoph bor tillfälligt tillsammans med 4 andra tyskar. Det är en trevlig tysk tradition att äta frukost tillsammans på helgerna tycker jag. Frukost som en kung som sagt =). Vid frukosten pratade vi 90% tyska och de andra var imponerade av hur bra det gick för mig (*stolt*). Men än är det långt kvar innan jag kan tyska; känns åtminstone bra att ha fått en bra start. Vi har även hunnit med loppmarknadsbesök och fika under dagen.

Det var allt för den här gången. Nu blir det käk!
Liebe grüsse!

1 kommentar:

Anonym sa...

HEJA!!!! Vad det går bra för dig :D